מאת: יעל הלפמן כהן
בשנת 2010 יצא לדרך הפרויקט Plastiki – יאכטת קאטמרן שנבנתה ברובה מחומרים ממוחזרים, בעיקר פלסטיק PET ובקבוקי פלסטיק. המטרה: לעבור את האוקיינוס השקט ולהעלות את המודעות לסכנות זיהום הים כתוצאה מפלסטיק.
הוגה הפרוייקט והמבצע הוא דיוויד דה רוטשילד, הרפתקן ופעיל סביבתי בריטי, שמספר כיצד החשיפה לאי הפלסטיק באוקייאנוס השקט, אזור שבו מצטברים מיליוני טונות של פסולת פלסטיק צפה, הייתה המוטיבציה לפרוייקט. החזון שלו היה להמחיש את גודל הבעיה, ולעורר שיח על אחריות סביבתית, תוך שימוש בפסולת עצמה כחומר לבניית היאכטה.
אל הפרוייקט נחשף בשלבי החזון הארדריכל מייקל פאולין, המזוהה עם תחום הביומימיקרי. הוא מספר: "אנו מתנהגים כאילו לים יש יכולת בלתי מוגבלת לספוג את הזיהום שלנו, וכל עוד הוא מחוץ לטווח ראייה, אנחנו לא מוטרדים". פאולין נרתם לפרוייקט והביא חשיבה ביומימיקרית.
מראש הוסכם שיש לתכנן את הסירה כך שתהיה ניתנת למחזור מלא בסוף המסע, שתייצר את כל האנרגיה שלה ולא תפלוט זיהום. הוחלט גם להשתמש בבקבוקים בשלמותם ולא פשוט להמיס אותם ולייצר יריעות. (עוד שלב עתיר אנרגיה).
מציאת השראה לעיצוב בטבע
האתגר הראשון היה למצוא דרך להפוך חומר חלש מאוד (בקבוקי פלסטיק) למבנה שיעמוד בכוחות שעלולים להיתקל בהם במסע דרך האוקיינוס השקט.
נבחנו מספר השראות מהטבע אבל המודל שסיפק את פריצת הדרך הגדולה ביותר היה רימון. פאולין מספר: "
"כשהתחלתי לחתוך אחד, הבנתי שכל פלח בודד מכיל רמה מסוימת של לחץ פנימי, וכאשר אורזים אותם יחד בצורה קומפקטית גיאומטרית, ממלאים את הרווחים בליבה ועוטפים את הכול בקליפה קשיחה – התוצאה הסופית היא צורה עמידה במיוחד."
קליפתו הדקה אך העמידה של הרימון מצליחה להכיל בתוכה מאות זרעים עסיסיים מבלי להיקרע. הסוד טמון בארגון הפנימי – גרעינים רבים הלוחצים זה על זה ותומכים בקירות הפרי. תובנה זו הובילה לרעיון של הפעלת לחץ אוויר בכל בקבוק – צעד פשוט שהפך את הבקבוקים לחפצים מוצקים להפליא. בבדיקות הודגם שעל ידי הוספת לחץ אוויר, שני בקבוקי פלסטיק יכולים לתמוך במשקל של מכונית !
בתכנון היאכטה בקבוקי הפלסטיק לא שימשו כסתם חומר מילוי, אלא כאלמנטים נושאי עומס. החיבור ביניהם יצר מבנה קשיח ויציב, המאפשר ליאכטה לעמוד בכוחות האדירים של הים. הסקיצות הראשונות התבססו על הרעיון של יצירת צרורות של בקבוקים ארוזים היטב עם כמה חלקי מסגרת וקליפה קשיחה מבחוץ. לאחר מכן, זה התפתח לעיצוב שכלל גם יריעות (עשויות מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים) שאליהן נארזים הבקבוקים כדי לספק קשיחות וגם ציפה, בדומה לקליפת הרימון.
אז הספינה יצאה לשוט על בקבוקי הפלסטיק וגלי הרעיון שבתכנון נכון אפשר גם אחרת, וכמובן, זהו גם הישג הנדסי מרשים.
בסרטון שצולם בעת ההפלגה תוכלו לראות את דיוויד מספר על המערכות השונות בספינה.