טבע למהנדסים

מגזין לשכת המהנדסים

מאת: יעל הלפמן כהן 

ביומימיקרי הוא תחום דעת מתפתח ומבטיח, המזמין מהנדסים ומתכננים לבחון את מאגר הפתרונות של הטבע לאתגרים תכנוניים שונים. הטבע הוא מקור לפתרונות חדשניים, מקיימים ומפתיעים. התחום מאפשר את מימוש הידע הביולוגי המצטבר בקצב הולך וגובר והפיכתו לישים בהנדסה ובטכנולוגיה. מהנדסים שיחשפו לשפה העיצובית של הטבע יזכו להרחבת דעתם וחשיבתם.  "הבט היטב בטבע ותבין הכול טוב יותר" (אלברט איינשטיין).

משחר האנושות, האדם התבונן וחקר את הטבע. אריסטו שהתעניין בחיקוי וייצוג של הטבע, המציא את המושג "מימזיס" שמשמעותו חיקוי, וטען ש"אין יצירות חסרות תועלת בטבע" (אריסטו). מאות שנים אחר כך, דה וינ'צי מתבונן עמוקות בטבע ובגוף האדם מנקודת מבט הנדסית ובניסיון למזג בסיסי ידע הנדסיים וביולוגיים. הטבע והטכנולוגיה פועלים באותו מרחב של כוחות, עם אותם עקרונות מכאניים ועקרונות זרימה.  דה וינצ'י הניח שברגע שנדע איך פועלים גוף האדם וכוחות הטבע, יהיה לנו בסיס למכונות שמחקות את הטבע. דה וינצ'י הקדיש שעות רבות ביום להתבוננות, להסתכלות, למחקר ולשרטוט של מעופפים שונים בטבע כמו דג מעופף, עטלף, שפירית ואחרים, במטרה לפתח מכונה מעופפת. הוא העמיק בלימודי הזואולוגיה והאנטומיה של התעופה הטבעית אך לא הסתפק בהתבוננות ובאיסוף ידע וחתר ליישמו. כידוע, דה וינצ'י לא צלח במשימתו לפתח את המטוס הראשון, אך הוא הניח את היסודות לתחום הביומימיקרי, המחבר ידע זואולוגי והנדסי בצורה מתודולוגית.

משמעות המילה ביומימיקרי היא "חיקוי החיים". ("bio – "חיים". "mimicry" נגזר מהמילה "mimesis" שטבע אריסטו ומשמעותה חיקוי). ביומימיקרי הוא תהליך של חיקוי מודע של הפתרונות התכנוניים של הטבע. למרות העניין התמידי בטבע, רק בעשרות השנים האחרונות אנו מזהים התגבשות של תחום דעת מדעי העוסק בחיקוי מתודולוגי של הידע הטבעי. ההתפתחות הטכנולוגית של העשורים האחרונים המאפשרת מידול וחקר של פתרונות הטבע, האיצה את הגיבוש של תחום הביומימיקרי כדיסציפלינה מדעית. כיום ביומימיקרי מזוהה כתחום דעת בצמיחה, עם גידול מתמיד במספר הפרסומים, הפטנטים ומענקי המחקר המיוחסים לתחום, כמו גם מכוני מחקר, עיתונים אקדמיים (Biomimetics & Bioinspiration, Design & Nature Nature)  ותוכניות לימוד לתארים גבוהים ההנחה הבסיסית היא שמרבית מהאתגרים התכנוניים איתם אנו מתמודדים כמהנדסים כבר נפתרו בטבע, על פי רוב בצורה יעילה וחסכונית במשאבי חומר ואנרגיה. הטבע הוא לא רק מחסן חומרים אלא גם מקור לידע ותובנות. בחינת הפתרונות התכנוניים של הטבע תמנע המצאת הגלגל מחדש ותספק פתרונות חדשניים ומקיימים. לעיתים, תהליך הלמידה מהטבע מסתכם בקבלת השראה בלבד מפתרון טבעי, כאשר הפיתוח ההנדסי שונה במהותו. תהליך זה מזוהה כ-"תכנון בהשראת הטבע" (Bioinspiration). לעיתים מבוצע תהליך של חיקוי מלא של פתרונות ביולוגיים עד רמת המודלים והפרמטרים של הפתרון. תהליך זה מזוהה כ-"Biomimetics " או כ"Bionics". במובן הרחב, תחום הביומימיקרי עוסק בלמידה מהטבע, מהשראה ועד העתקה. יתרונות הלמידה מהטבע ברורים. הפתרונות של הטבע הם תוצר של מעבדת התכן האבולוציונית, הם נבחנו במבחן הזמן ואינם מוגנים פטנט. מגוון המינים מהווה מקור לידע עצום ולפתרונות חדשניים ומקיימים.

קישור להמשך קריאה.

רוצה לדעת עוד?

תקנון האתר

כללי
אתר נייצ'ר קוד הוקם כדי לספק שירותי חדשנות בהשראת הטבע, והנך מוזמן לקחת בו חלק בכפוף להסכמתך לתנאי השימוש אשר יפורטו להלן.
השימוש באתר זה, כמו גם תכניו והשירותים המוצעים בו, עשויים להשתנות מעת לעת.

 

קניין רוחני
1. האתר כמו גם כל המידע שבו לרבות גרפיקות, תמונות, טקסטים, מצגות, ומשחקים, שייכים במלואם לנייצ'ר קוד ומהווים קניין רוחני בלעדי של החברה.
2. המשתמש רשאי לעשות בחומרים שבאתר שימוש הוגן למטרות לימוד עצמי, מחקר, סקירה ודיווח עיתונאי, תוך ציטוט חלקי וסביר מתוך החומר והמידע המופיע באתר, ותוך איזכור המקור.
3. אסור למשתמש לעשות בחומר המופיע באתר כל שימוש אחר, לרבות שימוש מסחרי, אלא לאחר קבלת רשות בכתב מנייצ'ר קוד.

 

קישורים לאתרים אחרים
באתר זה נמצאים קישורים לאתרים אחרים. הקישורים נועדו לנוחיות המשתמש בלבד. אין לנייצ'ר קוד כל אחריות בנוגע לחומר המופיע באתרים אלו.


ביצוע תשלומים בכרטיסי אשראי
באמצעות אתר זה ניתן לבצע תשלומים עבור ספרים, קורסים, והכשרות לנייצ'ר קוד, בכרטיסי אשראי.
השימוש באתר לצורך זה מוגבל למי שגילם מעל שמונה עשרה שנים בלבד. שימוש בכרטיס אשראי באחריות בעל הכרטיס בלבד.

סליקת התשלומים באתר מבוצעת ע"י צד שלישי, ואין בעלי האתר נושאים בכל אחריות לסליקה.
נייצ'ר קוד מתחייב שלא לפגוע בפרטיות מבצעי התשלום באמצעות האתר, ולפעול בכפוף להוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א – 1981.
ביטול עיסקת תשלום שנעשית באמצעות אתר זה יהיה בהתאם לקבוע בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א – 1981.
דף התשלום באתר מאובטח על ידי תקן אבטחה PCI DSS Level-1

 

הדין החל וסמכות שיפוט
 על תקנון זה חלים דיני מדינת ישראל. לבתי המשפט  בתל אביב הסמכות הבלעדית והייחודית לדון בכל תביעה ו/או עניין הנוגעים או הקשורים לשימוש באתר.  

 
לדיווח על תקלות נא לפנות אל yael@naturecode.co.il

 
דילוג לתוכן