הטבע הוא מודל לחיקוי

The marker

מאת: עדי להב

לפעמים לא צריך ללכת רחוק מדי כדי למצוא פתרונות חדשניים ומקיימים לאתגרים מודרניים. הכירו את הביומימיקרי – רעיונות בהשראת הטבע.

בשנת 2008 במהלך המשחקים האולימפיים בבייג'ין, זכו בגדי הים של השחיין האמריקאי מייקל פלפס לתשומת לב תקשורתית. הסיבה לכך היה עיצובם יוצא הדופן בהשראה יוצאת דופן לא פחות – כרישים. כשמסתכלים במיקרוסקופ אלקטרוני על עור הכריש מגלים כי הוא מורכב מאינספור סולמות חופפים הנקראים בתרגום חופשי – "שיני עור קטנות" . השיניים האלה חרוצות לאורכן באופן שמשבש היווצרות מערבולות לצידי הכריש – עובדה שמאפשרת למים לעבור מהר יותר ובהתאם להגביר את מהירות תנועתו של הכריש. מבנה ה"שיניים" המחוספסות והחרוצות מונע גם צמיחה של טפילים כמו אצות וצדפות. ומה בין בגדי הים של פלפס לשיני העור של הכרישים? מתברר כי המדענים הצליחו לשכפל את המודל של השיניים הקטנות בבגדי הים ובמשטחים התחתונים של סירות. ברור כי חיקוי של היבט טבעי זה בגופו של הכריש מעניקה יתרון לשחיינים (מהירות ותנועה חלקה של המים) ולבעלי הספינות (מניעת היווצרות גושי אצות בקרקעית הסירה). הטכניקה שפותחה תיושם גם בבתי חולים על מנת לשלב בהם משטחים עמידים בפני צמיחת חיידקים. כיום בגדי ים מסוג זה אסורים לשימוש בתחרויות מרכזיות מחשש להענקת יתרון לא הוגן לשחיינים המשתמשים בהם . דרך זו של פתרון בעיות בעולם האמיתי על בסיס חיקוי של הטבע מכונה ביומימיקרי (Biomimicry: imitate=mimesis; life=Bio) תחום שזוכה להתעניינות רבה בשנים האחרונות. לראשונה הוזכר המושג בשנת 1982 אבל הוא זכה להכרה רחבה רק כ – 15 שנים מאוחר יותר בעקבות ספרה של ג'נין בניוס – "ביומימיקרי – חדשנות בהשראת הטבע". בהרצאה פופולרית שלה בTED   היא טענה כי כשמחפשים פתרון עיצובי, יש להסתכל תחילה על הטבע. שם יימצאו דוגמאות מעוררות השראה ליצירת מוצרים וחומרים עמידים למים, אווירודינמיים, מונעים בכוח אנרגיה סולרית ועוד.

קישור להמשך קריאה.

רוצה לדעת עוד?

תקנון האתר

כללי
אתר נייצ'ר קוד הוקם כדי לספק שירותי חדשנות בהשראת הטבע, והנך מוזמן לקחת בו חלק בכפוף להסכמתך לתנאי השימוש אשר יפורטו להלן.
השימוש באתר זה, כמו גם תכניו והשירותים המוצעים בו, עשויים להשתנות מעת לעת.

 

קניין רוחני
1. האתר כמו גם כל המידע שבו לרבות גרפיקות, תמונות, טקסטים, מצגות, ומשחקים, שייכים במלואם לנייצ'ר קוד ומהווים קניין רוחני בלעדי של החברה.
2. המשתמש רשאי לעשות בחומרים שבאתר שימוש הוגן למטרות לימוד עצמי, מחקר, סקירה ודיווח עיתונאי, תוך ציטוט חלקי וסביר מתוך החומר והמידע המופיע באתר, ותוך איזכור המקור.
3. אסור למשתמש לעשות בחומר המופיע באתר כל שימוש אחר, לרבות שימוש מסחרי, אלא לאחר קבלת רשות בכתב מנייצ'ר קוד.

 

קישורים לאתרים אחרים
באתר זה נמצאים קישורים לאתרים אחרים. הקישורים נועדו לנוחיות המשתמש בלבד. אין לנייצ'ר קוד כל אחריות בנוגע לחומר המופיע באתרים אלו.


ביצוע תשלומים בכרטיסי אשראי
באמצעות אתר זה ניתן לבצע תשלומים עבור ספרים, קורסים, והכשרות לנייצ'ר קוד, בכרטיסי אשראי.
השימוש באתר לצורך זה מוגבל למי שגילם מעל שמונה עשרה שנים בלבד. שימוש בכרטיס אשראי באחריות בעל הכרטיס בלבד.

סליקת התשלומים באתר מבוצעת ע"י צד שלישי, ואין בעלי האתר נושאים בכל אחריות לסליקה.
נייצ'ר קוד מתחייב שלא לפגוע בפרטיות מבצעי התשלום באמצעות האתר, ולפעול בכפוף להוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א – 1981.
ביטול עיסקת תשלום שנעשית באמצעות אתר זה יהיה בהתאם לקבוע בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א – 1981.
דף התשלום באתר מאובטח על ידי תקן אבטחה PCI DSS Level-1

 

הדין החל וסמכות שיפוט
 על תקנון זה חלים דיני מדינת ישראל. לבתי המשפט  בתל אביב הסמכות הבלעדית והייחודית לדון בכל תביעה ו/או עניין הנוגעים או הקשורים לשימוש באתר.  

 
לדיווח על תקלות נא לפנות אל yael@naturecode.co.il

 
דילוג לתוכן